Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

11 Aralık 2014 Perşembe

LTSP sunucu kurulumu (Ubuntu).

Selamlar

Bu paylaşımda Ubuntu LTSP sunucu kurulumundan bahsedeceğim.İlk olarak LTSP sunucu hakkında bilgi vermek istiyorum.LTSP (Linux Terminal Server Project)'in kısaltmasıdır.İsminden de anlaşılacağı üzere Linux temelli güçlü,stabil,farklı bir tasarıma sahip terminal sunucudur.Düşük konfigürasyon bileşenlerine sahip cihazları Linux çalışma istasyonlarına dönüştürür.LTSP sunucunun çalışma mantığında,hizmet verdiği istemcilere linux işletim sistemine ait ufak boyutlu bir imaj dosyasını,cihaz açıldığında network boot ile göndermekle başlar.Networkten boot olan cihaz LTSP sunucunun gönderdiği işletim sistemi imaj dosyası ile linux işletim sistemi ile ayağa kalkar.İstemci tarafında herhangi bir kuruluma gerek kalmadan,işletim sistemi LTSP sunucu tarafından düşük donanımlı cihazda çalışmış olur.Çok farklı alanlarda LTSP sunucu kullanılabilir.Örneğin;Bilgisayar laboratuvarları,kiosklar,resmi yada özel kurumlarda rahatlıkla kullanılabilir.LTSP sunucunun kendine özgü farklı bir çalışma mantığı vardır.Sunucuda oluşturulan bir kullanıcı ltsp istemcide yetkileri doğrultusunda oturum açabilir,istemcilere gönderilen işletim sistemi imaj doyasın da düzenleme yapmak mümkündür,paket eklemek,paket çıkarmak,yükseltme gibi işlemlerin tamamına izin verecek şekilde esnek bir yapıya sahiptir.LTSP hakkında fikir sahibi olduğumuza göre kurulum adımlarına geçebiliriz.LTSPkurulumunda Ubuntu 12.04 LTS sürümü kullanılmıştır. LTSP hakkında daha ayrıntılı bilgi edinmek için http://www.ltsp.org/ adresini ziyaret edebilirsiniz.

Kurulumda sizi karmaşık terminal komutları ile sıkmadan,çok kolay ve bir o kadar da güzel olan kalıp dosyası ile kurulumu anlatacağım.Daha önce Debian 7.2'ye LTSP kurmuştum,dhcp,tftp konfiğürasyonları gönderilecek imaj gibi bir çok değişkeni konfigüre etmek gerekmişti.Hatta kurulumu bir adım öteye taşıyarak,ltsp istemcide windows başlatmıştım,rdp bağlantı ile.Konuyu dağıtmadan hemen kurulum adımlarına geçiyorum.İnanın bu yöntemle kurulum yapmak windows kurmaktantan çok daha kolay.Kalıp dosyası ile kurulum yapacağımız için ilk olarak kullanılacak kalıp dosyasının indirme linkini aşağıda paylaşarak kurulum adımlarına geçiyorum.
Kurulum için indirilmesi gereken kalıp dosyası "Ubuntu alternate" grubundan seçilmelidir.



Kurulumda VMware workstation 10.0.1 üzerine "ubuntu-12.04.4-alternate-amd64.iso " ile ilerledim.Kalıp dosyası indirme işlemi tamamlandıktan sonra VMware'de kuruluma geçiyorum.Siz isterseniz fiziksel bir kurulumda yapabilirsiniz.Kurulum sırasında dikkat etmemiz gereken işlem LTSP sunucuda iki (2) ağ adaptör bulunması,tek ağ kartı ilede kurulum yapmak mümkün fakat önerilen konfigürasyon iki adaptör ile kurulum olduğu için bizde 2 adaptörlü kurulum yapacağız.Vmware programında yeni bir sanal oluşturuyoruz.NOT:Vm'de yeni makine oluşturmak konusuna farklı bir paylaşımda değineceğim.Oluşturulacak makinenin önemli sistem bileşenleri ;

CPU: 1 processor, 2 core min
RAM: 2 GB min
DİSK:20 GB min
Network adaptör : 
1. adaptör (NAT yada Fiziksel Network bakmalı)
2. adaptör (Host only)


Vmware de donanım kaynaklarını belirlediğimize  göre kuruluma geçebiliriz.Kurulum ekranında ingilizce seçim sonrası "F4" tuşuna basarak "Install an LTSP Server" seçip enterla "Install Ubuntu" ile kuruluma başlıyoruz.



Kurulum sihirbazı ile kurulumu tamamlıyoruz.Kurulum ekranlarını ayrıntılı olarak paylaşma gereği duymadım,çünkü kurulum sihirbazı gerekli herşeyi otomatik bir şekilde yapmakta,size sadece gerekli yerlerde evet yada ilerle butonlarına basmak kalıyor.LTSP sunucu kurulumu tamamlandığını düşünerek istemci kurulumuna geçiyorum.İstemci donanım bileşenleri;

CPU: 1 processor, 1 core
RAM: 256 mb min
DİSK: GEREK YOK.
Network adaptör : 
1.adaptör (Host only



Ltsp istemcide ilk boot aygıtı olarak "network boot" seçilmelidir.Bu ayarı bios ekranından yapıyoruz.


LTSP sunucumuz hazır olduğuna göre artık istemcimizi çalıştırma vakti geldi.Netwokten boot olacak şekilde ayarladığımız istemcimizin power butonuna basarak sanal makineyi çalıştıralım.İstemci çalıştırıldığına LTSP sunucuda çalışıyor olmalıdır.İlk görüntüyü LTSP sunucu ip yapılandırması ile ilgili paylaşıyorum.



 Eth1 bağdaştırıcı host-only olarak sunucuya eklediğimiz 2 adaptörü temsil etmekte.Bu adaptör DHCP yeteneğine sahip,ltsp sunucumuz istemcilere bu network adaptörü ile imaj ve ip tahsisi yapmakta (192.168.0.1 kendi adresi).Aşağıda paylaştığım ikinci görüntü ise istemciye ait,istemcide işletim sisteminin ayağa kalkma süreci daha net anlaşılacaktır.


Gateway adresinde LTSP sunucumuzun eth1 adaptöründe tanımlı olan ip adresi bulunmakta.İstemciye dhcp tarafından 192.168.0.20 adresi atanmış görünmekte ve imaj konfigürasyon dosyası ile ilgili "ok" ifadesi yer almakta.Sistem gayet iyi görünüyor.Son olarak istemci oturum ekranı görselini paylaşarak LTSP paylaşımını tamamlıyorum.


LTSP sunucuda tanımlı herhangi bir kullanıcı ile istemci de oturum açılabilir.Başka bir paylaşımda görüşmek üzere.

Teşekkürler.
ford,fiat,opel,eset,norton,windows,hp,asus,samsung,lenova,ibm,apple.
Başka bir paylaşımda görüşmek üzere.
Mehmet ÖCAL 2014

Hiç yorum yok: